Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

Barfa ca parte a job-ului?

cup

Barfa ca parte a job-ului?

In ultimii ani am discutat de mai multe ori pe tema barfei la locul de munca si aproape in unanimitate am primit raspunsuri de acceptare, justificare sau incurajare a acestui tip de comportament, de la toate nivelele organizationale, ca fiind o activitate necesara si utila.

Dar de fapt ce este barfa si ce ascunde ea?

Barfa este acea activitate prin intermediul careia oamenii isi cauta aliati, care sa le sustina convingerile si comportamentele sau inamici fata de care sa se justifice.

Iar cele mai frecvente situatii in care apare sunt:

  • Oamenii isi cauta ‘urechi’ care sa auda si sa rezoneze cu plangerile lor la adresa altora, dar fara a lua in calcul niciodata varianta infruntarii si rezolvarii problemei
  • Oamenii nu spun deschis in timpul sedintei ce simt sau ce idei au, dar risipesc timp si energie pentru a se plange dupa;
  • Oamenii consuma foarte mult timp in a-i atrage si pe altii in ‘tabara’ lor.

Desigur ca au fost si persoane care au afirmat cu tarie ca astfel de comportamente sunt binevenite, pentru ca astfel oamenii isi creeaza legaturi de incredere, dar ce se intampla real si cum dauneaza relatiilor si organizatiilor?

  • In primul rand oamenii isi pierd timpul in actiuni de justificare, in loc sa rezolve problema reala;
  • In timp, astfel de comportamente duc la aparitia resentimentelor, iar acestea duc la ruperea relatiilor;
  • Locul de munca devine un loc dezagreabil;
  • Productivitatea personala scade, deci si randamentul fata de sarcini
  • Incurajarea si sustinerea barfei duce la si mai mult conflict, pentru ca intretine un comportament negativ la scara larga.
  • Pierderile financiare sunt demne de luat in calcul.

Daca ne gandim la urmatoarea formula de calcul: fiecare angajat petrece cel putin 30 min/saptamana intretinand barfa. Tu, ca angajator cat pierzi lunar? Dar anual?

Ce poti face?

Daca ne dezbracam de emotii si privim neimplicati un astfel de comportament, vom observa cu usurinta ca barfa ascunde o sumedenie de frustrari legate de: ce asteptam si nu primim de la ceilalti, respect, oportunitati, recunoastere, incurajare etc., iar problema in acest context ramane una singura - cum alegem sa ne purtam cand avem aceste sentimente sau nevoi. Asta face diferenta.

O metoda eficienta de a transforma conflictul intr-o energie buna de lucru, relationare, comunicare este folosirea principiilor LOD (Leading out of Drama), devenind empatici si asertivi. Daca vreti sa aflati mai multe despre aceasta solutie, aici aveti informatiile esentiale, iar eu va stau la dispozitie pentru mai mult.

No Comments

Comments are closed.