Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

Ce sunt emotiile inteligente si cum ne ajuta ele in business?

pexels-photo-416405

Ce sunt emotiile inteligente si cum ne ajuta ele in business?

*Articol aparut initial pe Manager Express

Probabil ai observat ca in ultimii ani se vehiculeaza tot mai des termenul de Inteligenta Emotionala (prescurtat si EQ) si se insista pe ideea de a-ti “dezvolta” EQ, daca doresti sa faci fata cu brio situatiilor sociale sau sa te dezvolti profesional.

EQ a fost un termen in mare voga la inceputul anilor ’90 (desi partial inteles pe atunci), in toata industria HR-ului si a dezvoltarii personale, dupa ce Daniela Goleman a folosit acest termen ca titlu de carte. De unde a pornit totul? Definitia termenului suna astfel: abilitatea de a recunoaste si clasifica sentimentele si emotiile. E punctul de plecare, pentru ca odata ce iti identifici propriile sentimente si masura in care le ai, vei putea sa mergi mai departe si sa incepi sa observi emotiile si sentimentele celorlalti, astfel incat sa ii poti intelege asa cum sunt.

Acesta reprezinta un pas important pe care il poti face, daca doresti sa iti dezvolti EQ – sa intelegi sentimentele celorlalti, asa cum le exprima acestia.

Iata doua aspecte importante ce reprezinta si baza EQ personale:
- Abilitatea ta de a iti recunoaste sentimentele si a le folosi astfel incat sa te ajute sa ai o performanta mai buna.
- Abilitatea de a recunoaste sentimentele celor din jurul tau si a actiona in concordanta.

Suntem multi cei care intelegem ca in momentul in care exprimam o mare furie si ne pierdem controlul, nu mai putem gandi clar. Daca nu gandim clar, nu mai luam decizii eficiente.

Acelasi lucru se intampla si cand traim o stare de euforie emotionala – e dificil sa ne concentram pe un lucru clar. Exaltarea ne trage inapoi catre cauza sentimentului si nu mai putem gandi nimic. E necesar sa “ne calmam”.

Un ultim pas in a ne creste EQ il reprezinta abilitatea, nu doar de a gestiona propriile emotii puternice, dar si de a le controla. Aici includem abilitatea de a “da drumul” sau chiar de a dizolva anumite emotii.

De altfel, inca de la primele cuvinte ale lui Goleman si pana acum, studiile arata ca 71% dintre manageri considera EQ mult mai importanta decat IQ, iar EQ este responsabila pentru 58% din performanta ta la job.

E diferita EQ de IQ?

Iata o intrebare-capcana.

EQ reprezinta abilitatea noastra de a identifica, a intelege si gestiona propriile sentimente, dar si capacitatea noastra de a intelege si influenta emotiile altor persoane. Nu putem vorbi cu precizie despre un “scor” al EQ, dar cu siguranta putem spune ca daca o persoana este "scazuta" din punct de vedere al EQ, majoritatea oamenilor vor sti asta si de regula vor pastra distanta. Iar daca o persoana este “desteapta” din punct de vedere EQ, va functiona ca un magnet pentru oameni.

IQ reprezinta una din cele mai bune metode de a masura cat de “destept” e creierul nostru, fara vreo legatura directa cu temperamentul sau emotiile. IQ este un scor numeric primit in urma unei testari si e utilizat inca de la inceputul sec. 20. De zeci de ani sistemele educationale au incercat sa masoare IQ si din sutele de teste existente, cel mai folosit si recunoscut este Stanford-Binet Intelligence Scales.

Contrar EQ, IQ este adesea folosit pentru a ne plasa din punct de vedere educational sau pentru evaluare in obtinerea unui anumit post. IQ poate sa indice o crestere odata cu varsta, daca cineva este dedicat procesului de invatare continua, adica isi solicita mintea constant. IQ este un scor ce reflecta “cat de istet esti in momentul testarii”. De altfel, fata de EQ, IQ este masurabil.

Un studiu al psihologilor din cadrul Universitatii California, ce s-a desfasurat pe o perioada de 40 ani, a concluzionat ca o EQ bine dezvoltata a fost de patru ori mai puternica decat IQ in prezicerea celor care vor avea succes in ariile cercetate. Totodata, o EQ foarte dezvoltata permite oricarui lider sa performeze la locul de munca.

Iata o serie de teme si probleme ce pot fi identificate si rezolvate eficient din perspectiva EQ:

1. Cum poti avea o echipa ce lucreaza la cel mai inalt nivel de performanta?
Foloseste exemple inspirationale pentru a-i ajuta sa atinga un nou nivel al performantei. Aceasta este o solutie ce vine din emotie.
2. Cum iti poti energiza echipa cand contextul nu e favorabil si factorii externi sunt demotivanti?
Iti exprimi gandurile in mod pozitiv, arati incredere in ei si in competentele lor. Esti alaturi de ei, simti alaturi de ei, iar asta presupune o implicare sincera, reala si deplin angajament in acordarea suportului emotional.
3. Ce companie nu cauta sa reduca pierderile cu fluctuatia angajatilor?
Angajatii raman si din cauza relatiei pe care managerii o dezvolta cu ei, dar si pentru ca un lider cu o EQ mare inseamna rezultate foarte bune. Ce angajat nu isi doreste sa faca parte dintr-o echipa foarte buna?

In partea opusa, exista si diverse indicii ale unei EQ scazute:
- Iti vine greu sa te “rupi” de telefon sau calculator, drept urmare nu prea sti sa creezi sau sa intretii relatii fata-in-fata.
- Iti vine greu sa mentii contactul ochi-in-ochi.
- Esti genul de persoana “eu primul”. Deschizi usa doar pentru a trece tu si nu te intereseaza daca mai sunt si altii in jur. Sa te opresti pentru a-i ajuta pe altii e ceva greu de inteles pentru tine, prin urmare nu o practici prea des.
- Nu iti asumi greselile. Preferi sa ii faci pe altii sa planga si sa se simta incoltiti, pentru a distrage atentia de la tine.

Totodata, printre semnele unei EQ crescute amintim:
- Esti recunoscut pentru rapiditatea cu care te “lipesti” de oameni.
- Cand esti suparat, poti indica cauza exacta. Nu te influenteaza emotiile puternice sau provocarile zilnice pentru ca te cunosti bine si asta te ajuta sa le gestionezi usor.
- Esti un bun ascultator si iti concentrezi cu usurinta atentia.

Pe scurt? EQ vine din inima. IQ vine din creier. Iar oamenii traiesc din ambele!
Ramai aproape de noi daca vrei sa inveti cum sa iti dezvolti EQ!

No Comments

Comments are closed.