Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

Cu totii avem capacitatea de leadership

successful

Cu totii avem capacitatea de leadership

Probabil fiecare dintre voi s-a intrebat la un moment dat cum sa faca sa fie un lider mai bun, ce ar trebui sa ia in calcul, cum sa se comporte, ce sa schimbe etc. Insa, pentru a putea face asta, intai e bine sa intelegem ce inseamna un lider in practica.

Asadar, ce este un lider si ce face acesta?

Dintr-o lista lunga de abilitati, un lider trebuie sa fie capabil sa-i sustina pe ceilalti sa evolueze profesional. Pentru a face asta, un lider are nevoie de mai multe talente, iar despre acestea s-a vorbit mult in carti variate: integritate, sinceritate, viziune, responsabilitate, abilitatea de a crea relatii, de a  asculta, puterea de a-I influenta pe altii, dezvoltarea abilitatilor echipei, comunicare eficienta si asa mai departe.

Ca rezumat, putem folosi lista de abilitati dezvoltata de Lee Iacocca, numita simplu cei 9C:

Curiozitate, Creativitate, Caracter, Curaj, Convingeri, Carisma, Competenta, Comunicare si ‘Common Sense’.

Iata deci cum devine aproape unanima credinta ca un lider trebuie sa fie un foarte bun om de comunicare. De asemenea, stim ca nu exista o carte unica sau o teorie simpla care sa ii invete pe acesti oameni cum sa obtina toate aceste abilitati. Astfel se nasc perceptii diferite din partea sustinatorilor asupra viziunii, scopului, obiectivelor propuse si a intentiei de a se alatura liderului si scopului acestuia.

Da, este imperativ ca un lider sa aiba viziune si este critic ca acesta sa fie capabil sa comunice aceasta viziune: fiecarui membru al board-ului, celor pe care ii coordoneaza, fiecarui manager si fiecarui angajat, clientilor si publicului.

Abilitatea de a comunica e mai mult decat abilitatea de a sta in fata unei audiente si a tine un discurs. Liderii trebuie sa se asigure ca fiecare membru al echipei/organizatiei intelege viziunea si lucreaza zilnic sa o atinga.

La randul lor, oamenii trebuie sa fie plasati acolo unde pot face ceea ce stiu cel mai bine, zi de zi. Este necesar sa le fie clar ce se asteapta de la ei si trebuie sa fie determinati sa presteze o munca de calitate. Este important sa aiba resursele necesare pentru a-si face bine treaba, sa creada in importanta muncii lor, sa se simta apreciati de organizatie si sa aiba nevoile implinite zi de zi.

Foarte multi factori din aceasta lista sunt evidenti. Mai putin evidente si mai putin usor de atins sunt comunicarea personalizata si certitudinea ca fiecare angajat primeste satisfacerea nevoilor zilnice. Pentru a intelege aceste nevoi, va propun sa ne uitam la Process Communication Model, pe scurt PCM.

Taibi Kahler a identificat sase tipuri diferite de personalitate pe baza modului in care oamenii percep informatiile si a modului cum percep lumea.

  • Unii (empaticii) - intai simt. Sunt calzi, sensibili si functioneaza pe baza compasiunii.
  • Altii (ganditorii) – sunt orientati pe sarcina. Sunt responsabili, logici si organizati.
  • Altii (perseverentii) – au un puternic simt justitiar. Sunt foarte meticulosi, dedicati si buni observatori.
  • Altii (visatorii) – sunt foarte diferiti de toti ceilalti si cu o abilitate incredibila de a gandi ‘in afara cutiei’. Sunt contemplativi, imaginativi, calmi.
  • Altii (rebeli) – sunt cei mai creativi. Creativi, spontani, jucausi.
  • Si ceilati (promotorii) – sunt antreprenori nativi. Convingatori, adaptabili, fermecatori.

Important este sa retinem ca fiecare din noi se incadreaza intr-una dintre aceste tipologii, dar ca avem caracteristici ale tuturor acestora, pe unele le manifestam mai des, iar pe altele nu.

Tu unde crezi ca te afli in PCM? Daca vrei sa afli mai multe despre acest model, contacteaza-ne aici.

 

No Comments

Comments are closed.