Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY

De cate ori vorbesc despre conflict, le reamintesc clientilor mei faptul ca aceste tipuri de comportament au o energie, energie ce poate fi schimbata cu atentie si implicare. Desi pare departe de realitate, existenta conflictului la locul de munca poate fi un indiciu al unei organizatii sanatoase. A nu fi mereu in acord cu sefii, a evita un coleg sau altul, a avea ”probleme cu oamenii” – toate acestea reprezinta comportamente ce nu pot fi sterse  dintr-un mediu organizational, iar eliminarea acestei realitati nu este posibila. Ceea ce se intampla, apoi, in gestionarea conflictului este ceea ce conteaza cu adevarat, pentru ca aceasta realitate poate fi reconfigurata.
Conflictul este, pur si simplu, energia creata de diferenta dintre ceea ce vrem si ceea ce experimentam, traim intr-un anumit moment, conform psihologului Nate Regier, autorul volumului Conflict without casualties. Conflictul negativ costa, conform unui studiu CPP Global Human Capital pana la 359 miliarde de dolari pe an in timp irosit si ineficienta. Insa conflictul poate fi folosit si intr-o directie pozitiva.
Cum poate fi folosit conflictul intr-un mod sanatos?
Totul se reduce la transformarea acelei energii produse de diferenta conflictuala printr-o comunicare eficienta si asumarea responsabilitatii, indiferent de rolul organizational detinut.
Asadar, conflictul poate fi gestionat printr-o atitudine deschisa si intrebari care sa arate aceasta deschidere precum ”Cum te descurci cu acest proiect?” sau ”Cum este acest transfer pentru tine?”, care sa fie sustinute de o ascultare atenta.
Crearea unui mediu organizational deschis si asumat presupune si stabilirea unor reguli de comunicare si un cod etic bazat pe respect si incredere. De altfel, trebuie inteles faptul ca fiecare parere conteaza, iar ascultarea si deschiderea construiesc aceste punti de incredere. Un studiu McKinsey subliniaza faptul ca angajatii care sunt mai conectati cresc productivitatea cu 20-25%. De asemenea, un studiu Holmes puncteaza faptul ca, din cauza unei comunicari ineficiente sau a neintelegerilor dintre angajati, anual se pierd pana la 37 miliarde de dolari si 57% dintre proiecte esueaza din aceeasi cauza.
Toate aceste date subliniaza nevoia gestionarii conflictelor si a comunicarii ineficiente prin deschidere si asertivitate – a fi deschis, a avea asteptari clare si bine enuntate, a-ti asuma rolul cu integritate, in orice relatie profesionala.
Totodata, pentru a trata conflictul intr-un mod sanatos, organizatiile trebuie sa isi creeze acest cadru in care atat asteptarile, cat si consecintele sunt clar enuntate, iar greselile sunt confruntate inca de la inceput, cu asumare si integritate.
Mai mult decat atat, in gestionarea conflictului este important sa identifici cauza si sa o tratezi, mai ales daca avem in vedere fenomene mai subtile precum bullying-ul sau interventia managerului in fiecare conflict din echipa sa. A oferi spatiu de comunicare si a sti cand trebuie intervenit sunt alte doua abilitati in gestionarea sanatoasa a conflictelor in mediul de business.
Energia conflictului este, in cele din urma, neutra. Depinde de mediul organizational si de angajati cum aleg sa se raporteze la aceasta energie, intretinand negativitatea sau transformand negativul in productiv.  

Daca vrei sa afli mai multe despre conflict si sa descoperi cum poti iesi din drama, organizam pentru tine un Master Training Leading out of Drama la final de ianuarie 2018.

Pin It on Pinterest

Share This