Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY

*Articol apărut inițial pe Manager Express

Cât de des îți evaluezi starea emoțională? Cât de des te compari cu cei din jurul tău? Poți observa cum reacțiile celorlalți îți creează o anumită stare? Știi cum să spui NU? În funcție de răspunsul la aceste întrebări, poți realiza destul de repede cât de sănătos emoțional ești și unde te afli pe calea dezvoltării inteligenței emoționale.

Presiunea gândirii pozitive sau goana după ”viața perfectă” profesională și personală, ne lasă de multe ori stresați și anxioși. De aceea, acum mai mult ca oricând, e momentul să aflăm cum suntem acum și să învățăm să ne dezvoltăm inteligența emoțională, să ne antrenăm emoțiile inteligente, astfel încât ele să funcționeze pentru noi, nu împotriva noastră.

Cum îți poți transforma emoțiile?

  1. Numește-ți emoțiile

Dacă vrei să înțelegi mai bine cum simți anumite lucruri, atunci amintește-ți că emoțiile sunt date, iar datele au anumite indicii, variabile, nume. Studiile arată că numirea emoțiilor și creșterea vocabularului emoțional ajută la dezvoltarea unor mecanisme sănătoase de trăire a emoțiilor, fără a rămâne blocat în starea respectivă. Așadar, următoarea dată când trăiți o emoție intensă, e bine să vă spuneți: Acum mă simt furios, frustrat, extaziat etc.

Odată identificate, veți putea trece la pasul următor – de ce mă simt așa, asupra cărui subiect îmi atrag atenția aceste emoții? Astfel le transformăm în aliați, depășind blocajele sau mecanismele autodistructive.

  1. Cei 3 P

O teorie cu aplicații imediate, dezvoltată de Martin Seligman, considerat părintele psihologiei pozitive, ne spune astfel: în fața adversității, pentru a trece dincolo de blocaje și emoții negative intense, trebuie să ne amintim de cei trei P – permanență (permanence), putere (power) și universalitate (pervasiveness). Mă gândesc că asta nu se va termina niciodată (permanență), că va schimba tot (pervasiveness sau universalitate) și că nu pot face nimic (îi ofer putere asupra mea)?

În realitate, totul se transformă, așa că trebuie să ne raportăm la acești 3 factori și să conștientizăm că nimic nu e permanent, există alternative și că anumite situații afectează anumite contexte, nu toate contextele.

  1. Folosește-ți corpul

Emoțiile intense sunt resimțite în organism, așa că un mod bun de a le ”dezamorsa” îl reprezintă lucrul cu corpul – când vă simțiți încordați și anxioși, respirați adânc și lăsați-vă umerii să se relaxeze. O astfel de mișcare, de exemplu, transmite întregului organism mesajul că este în siguranță. Tot în același registru, un zâmbet relaxează fața și transmite mai departe energia pozitivă în corp. Mai mult decât atât, studiile arată că și zâmbetele forțate au același efect asupra corpului, ele transformând energia musculară și dispoziția persoanei, în cele din urmă.

Relația emoții-corp este o relație foarte strânsă care poate funcționa în favoarea noastră. Așadar, să o folosim într-un mod sănătos!

Cu ce ne ajută transformarea emoțiilor?

De cele mai multe ori emoțiile intense ne lasă într-o stare de confuzie sau lipsă de energie, însă ele, în fapt, ne indică oportunități și puncte sensibile unde putem interveni pentru a schimba ceva.

O izbucnire intensă poate fi un strigăt de ajutor deghizat. O polemică ”politicoasă” poate fi provocată de aviditatea de recunoaștere. Masca unei bucurii forțate poate fi o dureroasă dezaprobare. Odată ce începem să le identificăm și înțelegem, avem puterea de a le transforma și apoi de a ne raporta cu mai multă empatie la cei din jur, înțelegând cu adevărat ce încearcă să ne transmită.

Așadar, voi cum vă antrenați inteligența emoțională și emoțiile?

Pin It on Pinterest

Share This